loading...
3ِD GAME
admin بازدید : 31 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
dark souls 2 box art 3 نغمه ای از نفرین و مرگ | نقد و بررسی Dark souls 2

کاور رسمی بازی Dark Souls 2

نام بازی: Dark Souls 2

سازنده: From Software

سبک: اکشن نقش آفرینی

انجین بازی: Havoc Engine

ناشر: Namco Bandai Games

پلتفرم ها: PS3 – XBOX 360 – PC

یک نفرین، یک روایت، یک مرگ:

داستان نسخه دوم هیچ ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با نسخه پیشین خود ندارد. پس کسانی که نسخه اول را تجربه نکردند نیز می توانند از نسخه دوم لذت ببرند. همانند دیگر بازی های نقش آفرینی، قهرمان داستان یک شخص گمنام و بی نام و نشان است. کاراکتر داستان به دنبال فسق کردن طلسم و نفرینی هست که به آن دچار شده و برای این امر دست به هر کار ناممکنی می زند و در نهایت سر از دنیای ارواح در می آورد؛ Drangleic، نام دنیایی است که ارواح به صورت جسمانی وجود دارند و برای تبدیل شدن به قدرت برتر از تمام خو و خصلت شیطانی خود استفاده می کنند. در طول داستان کاراکترهای زیادی با قهرمان داستان ارتباط پیدا نمی کنند. کاشت روایی سکانس های اولیه با پایان بازی ارتباط دارد و می توان به کارگردانی بسیار خوب DS2 پی برد. در بازی هیچگاه به صورت مستقیم اشاره نمی شود که کاراکتر اصلی، فردی بسیار خوب یا بسیار بد است. در بازی نیز برخلاف سایر بازی های نقش آفرینی دیگر نیازی به شکل دهی اخلاق و روحیات کاراکتر دیده نمی شود. در DS2، انتخاب بر سر خوب یا شرور بودن نیست؛ بلکه بین شرارت و شرارت بیشتر است! سازندگان می توانستند در کنار چالش های گیم پلی و بقا، قسمتی را نیز به اخلاق و رفتار کاراکتر اصلی صرف کنند و بازیباز در اینکه کاراکتر بازی، یک قهرمان باشد یا یک ضد قهرمان بتواند آزادانه تصمیم بگیرد.

Dark Souls 2 13844686998785 نغمه ای از نفرین و مرگ | نقد و بررسی Dark souls 2

10 تا روح به عنوان یار کمکی هم بیاد باز هم نمیشه پییش رفت!

یک نفرین، یک زندگی، یک مرگ:

بر پایه موتور Havoc انجین بازی ساخته شده است. با این اوصاف باید انتظار تخریب پذیری واقع گرایانه را داشت و خوشبختانه، بازیباز به خوبی شاهد آن در وجب به وجب دنیای مردگان هست ولی دلیل نمی شود که چون از لحاظ ظاهری عملکرد بسیار خوبی دارد، از لحاظ تکنیکی نیز بخش گرافیک مشکلی نداشته باشد! باگ های بازی کم و بیش در بازی وجود دارد ولی باز هم(!) خوشبختانه در روند پیشروی گریبان گیر بازیباز نخواهد بود. نور پردازی در محیط های بسته بسیار خوب بوده ولی در محیط های باز، بازیباز اغلب سایه هایی بدون منبع را شاهد خواهد بود. روایت داستانی توسط سکانس های سینمایی از پیش کارگردانی شده صورت می پذیرد که بازیباز را به وجد خواهد آورد. بافت های بازی می توانست بهتر از نسخه پیشین باشد ولی تفاوت چندانی قابل لمس نیست. تعداد لوکشین های بازی نیز به نسبت مساحت آنها قابل قبول است. نباید انتظار دنیایی همانند اسکایریم را داشت. دنیاهای بازی Elder Scrolls قابل تمایز با دنیای Dark souls نیست! بر اساس محدودیت ها و انعطاف پذیری های انجین بازی، ساخت، پردازش و گسترش دنیایی همانند Drangleic بسیار کار موفقی بوده و خواهد بود.

یک نفرین، یک صدا، یک مرگ:

بخش موسیقی با وسواس بسیار زیادی پرداخته شده است و بازیباز تا قسمتی می تواند این وسواس را در هر بخش از دنیای مردگان درک کند. به یاد آورید ساندتراک شروع بازی در نقش کاراکتر اول را! به یاد آورید تنها موسیقی بسیار آرامش بخش سرزمین Majula را! سرپرست های بخش موسیقی تلاش خود را به نحو احسن انجام دادند. بازیباز ناخودآگاه درک می کند که تنها نقطه امن باید “ماجولا” باشد و در واقع درست هم هست! در محیط های بسته بازیباز حتما تجربه شنیدن صدایی را خواهد داشت. صدایی که منبعی ندارد و یا شاید هم هیولایی باشد که در گوشه ای در کمین بازیباز است. در کل نیازی نیست که افکت های صوتی این نسخه کمتر یا بیشتر از قبل باشد. مهم اینست که با همین چند افکت، بازیباز دچار توهم های شنیداری می شود و اتمسفری موهوم، ترسناک و سرد در ناخودآگاه بازیباز نقش خواهد بست. به جرئت می توان گفت که ریزه کاری های بخش افکت های صوتی DS2 در بازی های ژانر ترسناک دیده نخواهد شد. موسیقی های نسخه دوم توسط Yuka Kitamura و Motoi Sakuraba نوشته شده و توسط خانم Emi Evans به اجرا در آمده است. از قطعه های بسیار جالب و خوب این بازی می توان به آهنگ The Lost Sinner، Scorpioness Najka و Looking Glass Knight اشاره کرد.

Overall Map نغمه ای از نفرین و مرگ | نقد و بررسی Dark souls 2

نقشه دنیای مردگان

یک نفرین، یک سرنوشت، هزاران مرگ:

اگر گفته شود که بازی ارواح تاریک بازی سختی است اشتباه کرده اند! بازی از آنچه که در مخیله شما می گنجد، سخت تر است و با اینکه سخت تر از هر بازی دیگری است ولی لذت بیشتر، انگیزه های بیشتر برای تجربه یک بازی نقش آفرینی نیمه اصیل ژاپنی فراهم شده است. سازندگان و طراحان مراحل بازی از ابتدای بازی، بازیباز را تحت فشار و سختی قرار ندادند! بازی بسیار ساده شروع می شود و بازیباز، همانند دیگر بازی های سبک نقش آفرینی، برای کاراکتر اصلی بازی نام و کلاس برای ورود به دنیای بازی انتخاب می کند. کلاس ها نیز بسیار غیر قابل هضم نبوده و همانند دیگر بازی های نقش آفرینی از مبارز، شوالیه، جادوگر، عیار و … تشکیل می شود. بعد از ۱ ساعت گشت و گذار در دنیای مردگان، بازی چالش های خود را رو می کند. قانون شماره اول بازی Dark souls اینست که بازیباز در هر زمان می تواند وارد هر بخش شود و ماموریت های جانبی و اصلی را انجام دهد ولی هسته اصلی پیشروی بازی بدین شکل نیست و بدون استراتژی بازیباز حتما و بدون شک شکست خواهد خورد. در وهله اول بازیباز فقط در مکان های محدود و تعریف شده ای به نام Bonfire بازی خود را ذخیره کند. این مناطق که اغلب کومه ای آتش افروخته شده است، شاید در هر سرزمینی ۱ الی ۲ عدد وجود داشته باشد. بازیباز پس از گشت و گذار بسیار زیاد با پیدا کردن یک منطقه ذخیره، آرامشی بسیار عجیب خواهد یافت. با استفاده از Bonfire، می توان به مناطق دیگر نیز به صورت آنی منتقل شد. با هر بار استفاده از مناطق ذخیره، دشمن هایی که کشته شده بودند دوباره احیا (Respawn) می شوند. اگر کاراکتر اصلی بازی کشته شود، طبق قوانین نانوشته بازی های RPG، تا یک بار می توان به نقطه مرگ پیشین خود برگشت تا زحمات خود را دوباره جمع آوری کند.

2467940 3751740756 d3220 نغمه ای از نفرین و مرگ | نقد و بررسی Dark souls 2

اولین بار که با این صحنه مواجه شدی راه فرار نداری! باید خودت رو پرت کنی پایین یا تمام ارواحی که به دست اوردی رو دو دستی تقدیم اژدها کنی و بره پی کارش!

کاراکتر بازی، اژدها ها و هیولاهای ریز و درشت در دنیای مردگان، اکوسیستمی را تشکیل می دهند که می توان آن را یک اکوسیستم بسته نامید. طراحان بازی، بازیباز را مجبور می کنند تا با هیولاهای ریز و درشت بازی رو به رو شود و پس از کشته شدن آنها، روح باقی مانده آنها را جذب کند. زمانیکه بازیباز توسط یکی از هیولاها کشته می شود، طبیعتا مقدار روحی که جذب شده نیز به اکوسیستم باز می گردد. برای ارتقای ابزارآلات و قدرت ها نیز تنها روح مردگان کاربرد دارد. پس با یک غفلت و ۲ مرگ پی در پی و نا فرجام می توان زحمات شاید ۱۰ ساعت بازی از بین برود. البته بازیباز می تواند در دنیای مردگان گشت و گذار داشته باشد و برای پیدا کردن ادوات جنگی تلاش کند. ضمن اینکه این آیتم ها بسیار کم هست و فقط در توانِ بازیبازهای RPGباز می تواند باشد، تمام صندوقچه ها صرفا به عنوان پاداش برای بازیباز نخواهد بود! بازیباز از بدِ حادثه، صندوقچه ای را باز می کند که حاوی طلسم است و صدمه فیزیکی به کاراکتر وارد می سازد. با هر بار مرگ، بازیباز جریمه می شود و قسمتی از ظرفیت سلامتی خود را از دست می دهد و در نهایت ۵۰% سلامتی برای بازیباز می ماند. در این حالت، چهره کاراکتر اصلی تغییر پیدا کرده و از یک انسان سالم به یک مرده متحرک در نهایت تبدیل می شود. با این حال، می توان این جریمه های انجام شده را با آیتم Human effigy حذف کرد. با استفاده از این آیتم، انسانیت فرد باز می گردد. آیتم های دیگری نیز وجود دارند که سلامتی نسبی بازیباز را بر می گردانند و بازیباز برای پیدا کردن تک تک آیتم ها به معنای واقعی کلمه باید بگردد!

غول های بسیار زیادی نیز وجود دارند که بازیباز در مصاف آنها، در اولین بار، در کسری از ثانیه کشته خواهد شد. نابودسازی هر غول حاصل یک استراتژی بسیار فکر شده و دستانی فرز برای اجرا است. کاراکتر بازی می تواند در طول بازی عضوی از ۹ فرقه موجود در بازی شود که هر کدام از فرقه ها توانایی های منحصر به فرد خود را دارند؛ به عنوان مثال، فرقه Way of blue برای عضوها قابلیتی را فراهم می سازد تا در حین نبرد، یک روح آموزش دیده به کمک بازیباز در یک بازه معینی از زمان بشتابد. نکته بسیار عجیب در بازی اینست که دکمه ای به نام pause در بازی وجود دارد ولی بازی متوقف نمی شود! بلکه فقط منوی کاربری برای بازیباز به نمایش کشیده می شود.

Dark Souls 2 E3 Screenshots 23 1024x576 نغمه ای از نفرین و مرگ | نقد و بررسی Dark souls 2

BonFire، محلی برای آرامش لحظه ای!

بازی Dark Souls 2 با وام گرفتن از موفقیت بسیار خوب و جهانی نسخه پیشین توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد. اگر به دنبال یک بازی به معنای واقعی کلمه سخت می گردید، اگر به دنبال یک چالش واقعی ولی در عین حال مجازی هستید، اگر می خواهید برای مدت مدیدی درگیر گیم پلی یک بازی هیجان انگیز شوید، بازی Dark souls 2 را از دست ندهید. این بازی برای کنسول Xbox 360، PS3 و PC توسط استودیوی From Software  ساخته و توسط Namco Bandai Games منتشر شده است.

Dark Souls II Despair Screenshot 01 نغمه ای از نفرین و مرگ | نقد و بررسی Dark souls 2

آیا می دانستید؟

* آیا می دانستید که بدون آیتم Human Effigy نیز می توان انسانیت خود را به دست آورد؟ برای جواب باید به Shrine of Amana رجوع کنید و یک ماموریت جانبی را انجام دهید تا بتوان در صورتیکه این آیتم را اصلا ندارید، وجهه انسانی خود را دوباره و رایگان به دست آورید.

* آیا می دانستید که در لوکشین های بازی، درهای مخفی بر روی دیوارها وجود دارد؟

* آیا می دانستید که در نسخه دوم، ۳۱ باس فایت وجود دارد که یک بازیباز شاید چند هیولا را در مسیر خود نبیند و مجبور به جنگ نباشد؟

* آیا می دانستید با سوزاندن آیتم Sublime Bone Dust در Bonefire، باعث می شود تا Estus Flask ارتقا یابد و منجر به افزایش حجم سلامتی در هر فلاسک شود؟

* آیا می دانستید قوی ترین کلاس از نظر تیم سازنده، عیار (Bandit) و ضعیف ترین کلاس، جادوگر (Sorcerer) است؟

* آیا می دانستید کلاس باطن بینان (Cleric) می تواند کاراکتر را شفا دهد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 56
  • بازدید کلی : 2,137